Franchising
McDonald's en franchising
De kracht van ons systeem is te danken aan onze franchisenemers die, in hun restaurants, bijdragen aan het succes van McDonald's.
In België worden alle McDonald’s restaurants uitgebaat door zelfstandige ondernemers (franchisenemers).
Wij zijn van mening dat een sterk partnerschap tussen franchisenemers, het bedrijf en de leveranciers één van de belangrijkste factoren uitmaakt van ons succes en ons franchisesysteem. De relatie tussen McDonald’s en haar franchisenemers is gestoeld op wederzijds vertrouwen en professionalisme, maar betreft vooral een persoonlijke relatie. De franchisenemer is lokaal verankerd, en wordt vanaf de eerste dag bijgestaan door het hoofdkantoor van McDonald’s België dat haar jarenlange expertise ter beschikking stelt en de franchisenemer op elk vlak ondersteunt (operationeel, producten, lokale marketing...).
De kandidaat-franchisenemers krijgen een intensieve opleiding van ongeveer 9 à 12 maanden, waarbij ze theoretisch, maar vooral praktisch begeleid worden. Een franchisenemer bij McDonald’s leeft en werkt dagelijks met zijn team op het ritme van het bruisende leven in zijn restaurant(s). Alleen zo kan hij met zijn team dagelijks de kwaliteit en de service leveren die eigen zijn aan McDonald’s.
Kortom, hij is de leider van een gemotiveerd en ondernemend team dat de expertise en de kracht van het merk ten volle benut.
Is er een bijzonder profiel nodig om franchisenemer te worden?
Bij McDonald’s bestaat er geen typeprofiel. Wij zoeken ervaren ondernemers, nauwkeurige leiders die alle aspecten van het goed functioneren van een onderneming en de uitbatingstechnieken van een McDonald’s restaurant goed onder de knie hebben. McDonald’s is ervan overtuigd dat de sterkte van het merk vooral te danken is aan de diversiteit van alle spelers.. ongeacht opleiding of afgelegd parcours.
Een franchisenemer worden, dat is…
… vooral het enthousiasme hebben om een ondernemingsproject tot een goed einde te brengen. Zin voor initiatief, dynamisme, zin om elke dag op het terrein betrokken te zijn, zin voor klantenservice en teamwork, dat zijn de eigenschappen die jouw project overtuigend moeten uitademen. De bedrijfscultuur van McDonald’s is gebaseerd op dezelfde waarden.
… maar ook mobiel zijn: bereid om zich te begeven naar de regio's waar we nieuwe franchisenemers nodig hebben
… actief zijn op lokaal niveau. Vandaag ontwikkelt McDonald’s zich zowel in de grote steden als in middelgrote agglomeraties. Dit houdt een deelname aan het plaatselijke leven in. De franchisenemers worden ambassadeurs van het merk die regelmatig relaties onderhouden met de vertegenwoordigers van de lokale overheden en het plaatselijk verenigingsleven.
… aanwezig zijn op het terrein. Een McDonald’s restaurant beheren vraagt een constante aanwezigheid op het terrein. Je werkt actief mee in het restaurant en ondersteunt je team. Samen ontwikkelen jullie de business en staan jullie ten dienst van de klanten.
…100% toegewijd zijn aan zijn McDonald’s restaurant(s). Een franchisenemer zijn, dat betekent een contractuele relatie van 20 jaar met McDonald’s aangaan, waarbij elke andere beroepsactiviteit uitgesloten is. De franchisenemer moet bereid zijn zich voltijds te wijden aan het actieve management van zijn restaurant(s).
De eigenschappen van een franchisenemer van McDonald’s omvatten onder meer :
- Ondernemende geest
- Onberispelijke integriteit
- Klantgerichte aanpak
- Menselijke en interpersoonlijke kwaliteiten
- Sterke leiderschapsvaardigheden
- Sterk financieel inzicht
- Zin voor initiatief
- Sterke communicatieve vaardigheden
- Succesvolle voorafgaande beroepservaring
- Woonachtig zijn in België
En bovenal: gepassioneerd zijn door het merk McDonald’s
De noodzakelijke financiële middelen
De investering voor de uitbating van een McDonald’s restaurant hangt sterk af van verschillende factoren en naar gelang het een investering in een nieuwe vestiging of een overname van een bestaand restaurant betreft. Deze investering moet worden gefinancierd met ten minste 25% persoonlijke, niet-geleende fondsen. Het resterende bedrag kan extern worden gefinancierd via een banklening. Gemiddeld bedraagt deze persoonlijke inbreng tussen de € 350.000 en € 400.000.
Selectieprocedure en opleiding
We zijn op zoek naar ondernemers die gemotiveerd zijn om een langdurige samenwerking aan te gaan: elk franchisecontract heeft namelijk telkens een looptijd van maximaal 20 jaar. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de selectie en rekrutering van onze partners nauwkeurig en rigoureus uitgevoerd wordt.
Als eerste stap na het verkrijgen van de aanvraag wordt de kandidaat uitgenodigd voor een reeks interviews met de verantwoordelijke “Franchising” en het management van McDonald's België.
Opdat zowel McDonald’s als de kandidaat-franchisenemer zich ervan kunnen vergewissen dat ze de juiste keuze hebben gemaakt, volgt er een “On-the-Job-Experience”, een ervaring van 5 dagen op de werkvloer van een McDonald’s restaurant. Wanneer beide partijen nog steeds overtuigd zijn van hun beslissing, kan het opleidingsproces daarna voltijds worden verdergezet in het restaurant.
De totale duur van het opleidingsprogramma neemt ongeveer 9 à 12 maanden in beslag
Theoretische sessies vervolledigen dit leerproces. Deze sessies vinden plaats in de opleidingscentra van McDonald’s in Frankrijk, Nederland, Londen en op het hoofdkantoor van McDonald’s België.
Met deze praktische en theoretische opleiding krijgen de kandidaten een algemeen beeld van hun toekomstige verantwoordelijkheden. De opleiding berust op een permanent delen van ervaringen en kennis.
Als de opleidingscyclus met succes wordt voltooid, dan is de franchisenemer klaar om de uitbating van een McDonald’s restaurant over te nemen, afhankelijk van de bestaande mogelijkheden van dat moment.
Inschrijving
Geïnteresseerd in deze boeiende uitdaging?
Stuur jouw kandidatuur naar het volgende adres:
franchising@be.mcd.com
Lees ook onze privacyverklaring.